nedjelja, 13. veljače 2011.

BOSNA NIJE BELGIJA I ZATO ME ZABRINJAVA KAŠNJENJE VLASTI


Exluzivno za Avaz iz New Yorka
Photo: Webpublicapress 2011 


Razgovarao: Erol Avdović

Catherine Ashton: Nažalost, Bosna nije Belgija
(Photo: Webpublicapress 2011 U.N.)
U sjedištu Misije EU u Ujedinjenim narodima, Catherine Ashton, ove sedmice – priredila je radni ručak za nekoliko novinara i članova Boarda direktora (Upravnog odbora) UNCA (United Nations Correspondents Association), medju kojima je bio dopisnik Avaza iz New Yorka. Bila je to prilika da šefici evropske diplomatije postavimo više pitanja oko BiH i regiona, te da čujemo njene odgovore iz prve ruke oko aktuelne situacije u Egiptu i šta u vezi svega namjerava poduzeti EU. Ashton je odgovorila i na “osjetljivo” pitanje o najavljenom nacrtu palestinske rezolucije o ilegalnim izraelskim naseljima na okupiranoj teritoriji, o čemu će se BiH morati izjašnjavati u Vijeću sigurnosti UN-a.

AVAZ – U Bosni i Hercegovini - već preko četiri mjeseca poslije izbora nisu konstituisane novoizabrane vlasti. To je doista, još uvjek manje nego u Belgiji, ali dozvolite da vas upitam, da li vas u EU više plaši Bosna ili Belgija u kojoj vlada kasni evo osam mjeseci?

ASHTON – Pa znate, ja se ipak više brinem oko političke situacije u Bosni. I kao što znate, moja je želje da se BiH nadje u Evropskoj uniji u neko vrijeme! Nema dvojbe oko toga. BiH pripada evropska budućnost i o tome isto tako nema nikakvih sumnji u mom razmišljanju. Znate, mi smo trebali čekati prilično dugo da pokušamo da vidimo da li je Predsjedništvo (BiH – op.a) - s potencijalom za novu vladu koja će se formirati. Zato ću ja, očito još pogledati što mi u Evropi trebamo napraviti imajući još puno diskusija sa zemljama članicama (EU – op.a.) i ostalima da na neki način napravimo plan koji se treba dalje razviti…

PODRŠKA INZKU ALI UZ JAČANJE E.U. ULOGE

AVAZ – O kakvom planu govorite?

ASHTON – Da, to je plan na kome će raditi EU i koga ću diskutovati ovdje na sastanncima. Želim vam pojasniti da taj plan znači da želim učiniti više stvari: Prije svega želim povećati aktivnosti EU u zemlji (BiH – op.a.). Na drugom mjestu je da osiguramo našu podršku Valentinu Inzku u onome što on radi. Ali, isto tako da preuzmemo naše (EU – op.a.), odgovornosti sve što ozbiljnije. I na trećem mjestu je, da pokušamo raditi sa svim stranama, kako bi smo našli načina da oni posvete pažnju odluci Suda za ljudska prava i njihovoj odgovornosti, u vezi ustavnih promjena koje oko toga trebaju napraviti. To je zbog toga da bi se to napravilo suštinskim, i da se krene još ozbiljnije sa “mapom puta” za Evropsku uniju.

AVAZ – Ipak, izostanak formiranja vlade u BiH kao da ne uljeva previše optimizma za ovaj vaš “plan”?

ASHTON – Ja mislim da sada, kada smo izbore sklonili sa puta, kad smo to vidjeli, a znate da sam o tome govorila od početka – kako je važno formirati vladu na pravi način, bit ćemo u boljoj poziciji da to počnemo gurati.

AVAZ – A šta ćemo sa povremenim secisionističkim istupima u Banja Luci na račun dijela Bosne? A tu je sada i novi “hrvatski element”, koji je u postizborni ambijent već ubacio priću o trećem entitetu?

ASHTON – Vrlo je vaažno, zapravo najvažnije je ostaviti iza - sve ono što se dogodilo prije na tom putu (ka EU- op.a.); za mene je to doista važno, jer ima stvari o kojima treba prioritetno govoriti. Sjećam se kad sam posljednji put bila u posjeti BiH, stopa nezaposlenosti je bila 37… ili 39 posto. Znate to je veliko pitanje s kojim se vlada u Sarajevu mora uhvatiti u koštac. To je najvažnije s čime se treba pozabaviti, i to je ono u šta treba uključiti Evropsku uniju da bude od pomoći. Priznajem i nama treba malo “trgovačke vještine” (salesmanship), da ljudi dole vide, kako je i nama stalo do ekonomije koliko i do politike, zbog njihove budućnosti. To je posao koga vlada mora raditi.

AVAZ – Da, ali šta čemo sa pričom o trećem entitetu? Niste o tome puno rekli…

ASHTON – Ne nisam to adresirala, jer ne želim. I ne bih, ako se ja pitam. Ali, evo, kada je riječ o “hrvatskom entitetu”, ima veoma puno špekulacija u okviru toga. Mi smo medjutim veoma jasni: BiH je jedna zemlja! I to treba slijediti, jer zemlja treba da ima budućnost koju treba graditi na faktu da ona ima bogatsvo svojih zajednica. To će biti veoma teško, i ja ne sumnjam da hoće. Ali, zato što mi vjerujemo da je njena budućnost u Evropi -- mi možemo pomoći. To je ono što ja želim učiniti…


AVAZ – Hočete li na tome ustrajati?

ASHTON – Pa da.

NEMA VIŠE VRAĆANJA VIZNOG REŽIMA

AVAZ – Onda vas moram pitati šta ćemo sa Dodikovim prijetnjama u nastavcima?

Ashton: Dodik prijeti ali u prazno...
(Photo: Webpublicapress 2011 U.N.)
ASHTON – Ah! Gospodin Dodik prijeti stvarno s vremena na vrijeme, ali ostaje neupitno da je Bosna i Hercegovina jedna zemlja. I tu konstataciju, o jedinstvenoj zemlji – možete čuti i od predsjednika Tadića u Srbiji, koliko o tome možete čuti i od mene…  

AVAZ – Siguran sam da se mnogi u BiH ne bi složili s ovom vašom konstatacijom: Nakon svega, gospodin Tadić izgleda kao da u svemu podržava Dodika, a neki misle da srbijanski predsjednik radi to iza scene Šta vi mislite?

ASHTON – Govorila sam sa predsjednikom Tadićem u mnogim prilikama. On je bio veoma jasan samnom – da on ne podržava poseban (izdvojen - op.a.) Exluzivno za Avaz iz New Yorkaentitet u BiH.

AVAZ – Znači ostajete pri tome da je Bosna sada važnija od Belgije?

ASHTON – Belgija je kompletno različita situacija. U Belgiji nemate 39 posto nezaposlenosti, postratnu situaciju… Dakle, tamo ima rzanih stvari, ali nije to kao u BiH.

AVAZ – Da li je u Bruxellesu doista nedavno bilo rasprave o mogućnosti ponovnog vraćanja viznog režima za zemlje zapadnog Balkana, zbog navodne zloupotrebe?

ASHTON – Ne. Ne da ja znam. Nije se o tome govorilo.

KOSOVO – REGIONALNI PROBLEM

AVAZ – S obzirom da Balkan funkcioniše po principu spojenih sudova, želim vas pitati brine li vas situacija na Kosovu? I tamo kasni formiranje vlasti, a izgleda da je upitan dijalog izmedju Prištine i Beograda, za koji je EU obećala da će ga servisirati?

ASHTON – Želim zapravo učiniti to veoma jasnim i reći, da mi igramo aktivnu ulogu u potpomaganju dijaloga izmedju Beograda i Prištine. To je veoma značajno prije svega za ljude koji žive na sjeveru Kosova, kako bi našli praktična rješenja za neke od problema s kojima se oni suočavaju u svom životu. I kada sam prošli put razgovarala sa predsjednikom Tadićem i premjerom Tačijem, bilo je to upravo sa tom namjerom da se na to fokusiramo. Uvjek sam vjerovala da budućnost za oboje (Srbiju i Kosovo – op.a.) leži u Evropskoj uniji, iako je pred nama dug put da bi tamo otputovali. Naravno, dogadjai na Kosovu pokazali su da je postalo vrlo teško da dijalog ide, ali čim se dodje do odluke i kad budemo imali vladu (u Prištini – op.a.), mi ćemo moći krenuti naprijed. Ja namjeravam da to učinimo. Zato održavam kontakte sa obadvije strane.

AVAZ – Hoće li uskoro biti napravljena i “mapa puta” za Kosovo kao zadnji vagon u tom regionalnom balkanskom vozu za Evropu?

ASHTON – Trebamo prvo sačekati da se formira vlada u Prištini.

NEĆEMO SE PETLJATI EGIPĆANIMA

AVAZ – Ovdje u New Yorku dosta ste razgovarali oko situacije u Egiptu: Koja je uloga EU u novonastaloj situaciji ne samo u toj zemlji, već i u širem području Magreba? Mislite li da je Omar Suleiman prava ličnost za demokratske promjene u toj zemlji?

ASHTON – Kritična stvar koju mi želimo učiniti je da osiguramo da egipatski narod bude u stanju da ima demokratiju. Znate, demokratija nije samo “jedan moment”, već proces. To je proces - koga trebate graditi. Do Egipćana je koga će izabrati da ih vodi kroz tu tranziciju, a mi urgiramo da ona bude imala smisao, a ne samo da bude brza. Treba izgraditi institucije na način da one razvijaju društvo koje je sposobno imati demokratiju, društvo koje pazi na ljudska prava, koje može da osigura da na jednom mjestu imate sve što vam treba. To traži malo vremena, ali punu podršku, a mi ćemo našu podršku ponuditi, i vidjet ćemo kako će se to dogoditi.

AVAZ – S obzirom da je predsjednik Mubarak najavio da neće napustiti svoju fotelju do septembra, da li bi EU podržala zajtjeve za prijevremene izbore u Egiptu?

ASHTON – Ma ne! Mi nećemo govoriti Egipćanima šta oni treba da rade. Ja se ne bavim time. Do njih je da odluče kad se izbori trebaju održati, na temelju dijaloga sa narodom. A što se tiče institucija, predpostavljam da će se naći dosta nevladinih udruga (NGO) koje bi mogle da popune njihovo mjesto za neko vrijeme. 

PALESTINCI PRED ODLUKOM

AVAZ – S obzirom da su Palestinci najavljivali da će za vrijeme bh.predsjedavanja Vijećem sigurnosti UN-a prezentirati svoju rezoluciju o nelegalnosti izraelskih naselja na okupiranoj teritoriji, a nisu, te da se najavljuje veto na tu rezoluciju – koja je pozicija EU oko toga?

AVAZ – Palestinci sami trebaju odlučiti šta trebaju uraditi oko toga. Pitanje je za njih šta se s tom (nacrt rezolucijom – op.a.) može dogoditi. I ja ne znam šta se može dogoditi, jer sam i ja čula da je moguća upotreba veta oko nje… Do njih je da se angažuju oko te rezolucije s ljudima s kojima imaju dijalog na regularnoj bazi. Pitanje koje se za mene postavlja je kako da gledamo naprijed, a ne nazad. I mi smo zastali kod pozicije “Quarteta” (grupa sastavljena od SAD, UN-a, EU i Rusije), koja je po mom mišljenju najbolja moguća šansa, jer omogućava da se proces pogura naprijed. Jer, izgradnja države, kao što se to pokazuje u slučaju Egipta, znači da trebate uraditi mnogo posla da bi ste stavili institucije na pravo mjesto, što važi kao uvjet i za palestinsku državu, kako bi ona mogla da funkcionira.

ULOGA WICKILEAKSA

AVAZ – I na kraju, šta mislite da li je Wickileaks imao ulogu oko ovih protesta na Bliskom istoku?

ASHTON – Ne mislim da je imao.


Nema komentara:

Objavi komentar