ponedjeljak, 27. lipnja 2011.

NA BOSFORU OD BIZNISA DO SPIRUTUALNOSTI: AMERIČKI KONCEPT ZA BALKANSKE BIZNISMENE


Piše: Erol Avdović

Aras Konjhodžić, predsjednik FEBA
(Photo Webpublicapress 2011)
ISTANBUL (Webpublicapress) – Kako to u svojoj knjizi “Spiritualnost u biznisu” (Spirituality in Business: The Hidden Success Factor) piše autor Michael Stephen svjedočeći, da u mnogim američkim kompanijama već odavno prakticira duhovni odmor radi boljeg fokusiranja na posao – sve se postiže uz potrebno bolje obostrano upoznavanje onih koji namjeravaju raditi zajednički posao, ali povjerenje je ključ zajedničkog uspjeha. A povjerenje se najlakše doseže pomoću spiritualnog angažmana.


VISOKA RAZINA TOLERANCIJE

U organizaciji FEBA (Federation of Balkan Association in America), u Turskoj je okončano desetodnevno poslovno okupljanje biznismena iz SAD, Bosne i Hercegovine i Turske, koji su u tu svrhu učestvovali na više formalnih sastanaka i neformalnih okupljanja u Istanbulu i Bursi. Neki od 50-tak učesnika, koji su doputovali iz Amerike na ovaj poslovni “samit u pokretu”, (jer gosti su gotovo svakodnevno mjenjali lokaciju u okviru poslovnih ručkova ili večera), susreli su svoje potencijalne poslovne partnere – obilazeći i dodatne proizvodne lokacije u okolnim industrijskim parkovima, poput Inegolua pokraj Burse.

Nedvojbeno ii za svaku pohvalu humanom karakteru ove manifestacije, sve je ponekad ličilo i na susrete zavičajnih klubova, ljudi iz istog kraja (koji se dugo nisu vidjeli), a koje vežu mnogi (bar neki) zajednički interesi, moguće poslovni. I ne rijetko emotivno nabijeni sjećanjem na ljude i dogadjaje iz skorije povijesti Bosne, Makedonije, Kosova … Onih, koji sada imaju nešto, s ne malim ponosom – ponuditi jedni drugima u globalnoj razmjeni ideja, roba, usluga i iznad svega ljudskog iskustva.

UZ UNESCO-vu LISTU

Aja Sofija -- nezaobilazno mjesto okupljanja
(Photo Webpublicapress 2011)
Sasvim sigurno, susretima i njihovim učesnicima je upravo zato i dobro došla spiritualna dimenzija, koja je bila stalno tu – prisutna! Obilažene su poznate džamije, kako radi redovnih molitvi za one koji ih upražnjavaju, tako i nasušne potrebe obilaska mjesta od svjetskog kuturnog značaja, često sa liste UNESCO-vih spomenika kulture, kojima Turska naravno obiluje, a Istanbul ii imperijalni grad Bursa su pravi trezor te svjetske kulturne baštine.

Ni ovaj put se nije moglo odoljeti mjestima svjetski poznatih duhovnih i spomenika kulture, poput Sultan Ahmetove (Plave) džamije, Aja Sofije, ili Ulu džamije u Bursi, koja se smatra muzejom kaliografije, a važi i za sedum po važnosti dzamiju u islamskom svijetu. Sve u svemu, prekrasan ambijent za svaku vrstu poslovnih inicijacija.

RAZMIŠLJAJ GLOBALNO – DJELUJ LOKALNO

Očito, FEBA je ove susrete koncepirala, kao neusiljeno druženje medju biznismenima, akademcima i drugim profesionalcima, uključujući medije, koji su izrazili želju za poslovnim umrežavanjem radi ostvarenja poslovnih kontakata i sklapanja novih poslova. Zato su i neki “sitni propusti” koje su učesnici htijeli pomenuti, “kako bi iduće godine sve bilo još bolje”, potisnuti potencijalom ovog poslovno-spiritualnog koncepta. U Istanbulu se moglo čuti, kako će, krene li sve u pravcu u kojem, uostalom, ide Turska u svom pohodu na osvajanje 10 (trenutno je 16-ta ekonomije) mjesta na svijetu, uključujući socijalni i humani razvoj, gotovo izvjesno – donijeti rezultate.

U ritmu s Bosfora Imperijalni orkestar Top Kapi Istanbul
(Photo Webpublicapress 2011)
Vrhunac ovih susreta bio je jednodnevni skup u Polat Renaissance hotelu u Istanbulu, gdje se okupilo više stotina biznismena iz svih krajeva Turske. Organizatori navode broj od 545 prijavljenih i zainteresiranih biznismena za ovakvu vrstu poslovnog okupljanja – koji su se umrežili “uz osvježavajući vjetar sa Bosfora…”, jer, kako je to neko s pravom spomenuo: U svijetu kakav jeste – poslovni ljudi moraju razmišljati globalno, ali djelovati - prvenstveno lokalno,

U posebno zamišljenom i ponudjenom poslovnom “matching-u”, u okviru koga su se po ranije pripremljenoj listi trebali okupiti biznisi iz kompatibilnih oblasti, kako bi bili dovodjeni za isti sto - ostvareno je “na desetine takvih poslovnih susreta”, za koje se naknadno tvrdi, da su već “urodili prodajom”:

“Naravno, uvjek ime mjesta za poboljšanje ii preciznije profiliranje lista kompanija ii njihovih specifičnih interesa – kako bi iduće godine bilo još bolje”, kaže za Webpublicapress vlasnik kompanije kozmetike iz Los Angelesa. No, i on je na koncu zadovoljno trljao ruke, mogušnošću nalaska distributivnog partnera za svoje proizvode u ogromnoj Turskoj.

TRGOVAČKI MOST – FEBA – TUSKON

Delegacija biznismena iz Izmira na FEBA skupu
(Photo Webpublicapress 2011)
Glavni sponsor ovog, kako su ga organizatori nazvali – “trgovačkog mosta” (Trade Bridge) bio je TUSKON – jedna vrsta ujedinjene mega gospodarske komore u Turskoj, zapravo udruga biznismena i industrijalaca (Confederation of Businessmen and Industrialists of Turkey  - TUSKON).
Ova organizacija, utemeljena je 2005 u Istanbulu, navodi kako objedinjuje sedam regionalnih biznis federacija širom Turske, okupljajući čak  160 asocijacija biznismena u 80 turskih pokrajina, te ukupno, 33.260 turskih poduzimača.
Sastanku u Istanbulu, kojeg je suorganizirala FEBA, prema navodima iz TUSKONA predhodilo je nedavno uvezivanje oko 3200 biznismena iz čak 48 slabo (najsiromašnijih) razvijenih zemalja (Least developed countries – LDC, po nomenklaturi UN-a) – održanoj na margini četvrte konferencije slabo najnerazvijenijih zemalja (Fourth United Nations Conference on the LDCs - LDC-IV), koja je isto tako održana na obalama Bosfora u maju ove godine: Cilj je bio – otvoriti vrata siromašnima da dobiju dio svog ekonomskog kolača, jer to je jedan od osam UN milenijskih ciljeva, medju kojima je iskorijenjenje globalnog siromaštva (već do 2015) – na vrhu liste prioriteta.
I sve je to, kažu u Tuskonu -- bila “generalna proba” za ove balkanske poslovne susrete, koji su krenuli u Turskoj, ali koji će se nastaviti u balkanskim prijestolnicama, da bi kulminirali u New Yorku, tokom slijedećeg zasjedanja Generalne skupštine UN-a.
PO UGLEDU NA DAVOS

Plasman američkih proizvoda: Ensar Gackić, Los Angeles
(Photo Webpublicapress 2011)
- Očekujemo da će sve svoju pozitivnu kulminaciju, i ove jeseni doživjeti u New Yorku, kada ćemo u Waldorf Astoriji, ponovo, kao i prošle godine organizirati balkanski poslovni forum. Prošle, 2010, na tom je forumu učestvovalo čak 14 šefova država i vlada. I ovaj put želimo iskoristiti početak redovnog, 66 zasjedanja Genrealne skupštine UN-a, samo što ćemo ove godine – našu postavku organizirati po ugledu na Davos, kaže dr. Aras Konjodžić, predsjednik FEBA-e. On najavljuje, da će tom prilikom, u New Yorku organizirati panel diskusije “koje će, kao i u Davosu uz ugledne goste moderirati – i neki poznati novinari”.

“Možda sve ovo u Istanbulu i neće odmah rezultirati poslovima, koji se novčano ili drugačije mogu izmjeriti već sada. Ali, evo, kada je naša firma u pitanju, mi smo ostvarili 10 kontakata, pa ako jedan od njih nešto donese – to je sasvim u redu”, kaže za WPP direktor konsalting agencije “Probenefit” iz Sarajeva, Emir Medanhodžić. On dodaje kako je za njegovu kompaniju važno naći turskog partnera za poslove iznalaženja poslovnih rješenja u menadžmentu i poslovnom treningu; Probenefit, već suradjuje sa  nekim od vrlo poznatih i velikih kompanija iz BiH, Hrvatske i Slovenije, te sa nevladinim sektorom i organima javne uprave u BiH – kojima nudi orginalna menadžmentska konceptualna rješenja.

No, na poslovnom forumu u Istanbulu u organizaciji FEBA-e, neki su već uknjižili i konkretne rezultate.
Haldun Yavaš "Signal"New York: prodaja TV 3G
(Photo Webpublicapress 2011)
“Naša kompanija je već u prvim satima ostvarila prodaju orginalnog modela telekomunikacionog sistema prenosa TV signala; radi se po dimenzijama o desetak puta manjem od standardnog i isto toliko puta jeftinijem uredjaju  od jednog TV-kamiona za prenos 3G TV signala …”, kaže za Webpublicapress Haldun Yavas, direktor i partner u “Signal” kompaniji iz New Yorka, inače jedan od organizatora ovih susreta. On dodaje, da se u Istanbulu moglo čuti dosta o “takvim revolucionarnim i svima dostupnim novim telekomunikacionim sistemima, ali i o drugim idejama, konceptima i proizvodima”.




GRADJEVINARSTVO U USPONU – PREHRANA VRLO UNOSNA

Tokom susreta s poslovnim ljudima u Istanbulu moglo se saznati kako se trenutno u Turskoj mnogi biznisi koji ostvaruju tržišni profit u formi holdinga (višenamjenskih kompanija) angažuju u gradjevinarstvu. To je trenutno jedna od najlukrativnijih industrija, kaže za WPP, Alpay Cepni iz “Aydinli grupe”, inače jedne od najpoznatijih turskih tekstilnih kompanija, koja ima ekzluzivno pravo u ovoj zemlji na proizvodnju modela sa “Pierre  Cardin” etiketom i oni sa “U.S. Pollo” oznakom.

Detalj sa konferencije u Istanbulu
(Photo Webpublicapress 2011)
Tekstilci su medju onim biznismenima, koji se zbog dobre margine profita, relativno povoljnih kredita, te sveukupno dobrog ekonomskog rejtinga Turske (praktično bez dugova svjetskim finansijerima) – odlučuju da grade puteve, zgrade i ostalu infrastrukturu, čiji se obrisi vide na svim stranama zemlje. Uostalom, Donald Trump, koji sa takvim gradjevinarskim poduhvatima abstinira u Americi, u Istanbulu je podigao dva luksuzna rezidencijalna nebodera.

Ovaj put, u Istanbulu su bili prisutni i predstavnici gradjevinskih kompanija iz New Yorka i Chichaga, te Vermonta, čiji su vlasnici Bošnjaci ili su u njihovom najužem menadžerskom timu (A&A i Assured Environments), koji su u Tursku došli u potragu za partnerima “za zajednički nastup”, i radi nabavke moderne tehnologije za različite oblasti industrije:

Po istom poslu, iako odvojeno - u Istanblu su bili Mirsad Radonja iz Chichaga i Imer T. iz New Yorka, koji su ovdje istraživali mogućnost nabavke tehnologije za otvaranje farmi broilera u okolini Sarajeva, koje bi udruženo mogli finansirati s turskim partnerima.

HISTORIJA JE UČITELJICA ŽIVOTA

Unutrašnjost kubeta - Aja Sofija, Istanbul
(Photo Webpublicapress 2011)
- Zapravo, glavni cilj ovakvih susreta je bio pokušaj da okupimo naše biznismene sa prostora Balkana. I evo ovdje ih je bilo iz Bosne, Crne Gore, Makedonije, Albanije i Turske, svih onih koji žive i rade u Americi. Želimo pomoći u tom poslovnom – interesnom, akademskom i profesionalnom uvezivanju istražujući ili iznova govoreći o našim zajedničkim korjenima, o zajedničkoj povjesti naših ljudi, od kako su neki njihovi preci, recimo, nakon Berlinskog kongresa 1878 počeli napuštati Bosnu i druge krajeve na Balkanu, seleći se pod poznatim okolnostima za Tursku… A onda stolejće i po kasnije, opet u Ameriku, Australiju, Kanadu …

Njihovi preci su sada nekih od najpoznatijih poslovnih ljudi u Turskoj, kaže dr. Aras Konjhodžić, koji je, valja to iznova napomenuti - jedan od glavnih inicijatora i organizatora ovih okupljanja, koji, prema njegovim riječima uživaju potporui samog državnog vrha Turske, na čelu sa premjerom Recepom Tayyip Erdoganom.
Konjhodžić je u Istanbulu u nekoliko navrata ispričao kao je o ovom angažmanu osobno govorio sa premjerom Erodoganom: “Prvi put, u New Yorku, kada mi je dato 30 sekundi u prolazu, dok je premjer žurio na satanak sa Obamom, a drugi put već sat i po, u premjerovom kabinetu u Ankari…”

On dodaje, kako se takvi poslovni i akademski potencijali, gotovo 150 godina kasnije, nakon tih povjesnih preseljenja Bosnjaka i drugih naroda u Tursku, danas mogu prepoznati medju mnogim gradjanima BiH, koji su nakon rata u Bosni, već od 1993, sve do prije desetak godina dolazili kao izbjegile u Ameriku. Tamo ih je sada, prema nezvaničnim procjenama – izmedju 300 i 400 hiljada; neki od njih, već uspješni  poslovni ljudi, bili su dio ovog okupljanja u Istanbulu, a to je “trend, koji će za očekivati je – nastaviti”, dodaje dr. Konjhodžić.

SALKOV SAN

Priznaje parlamentarcima Turske
(Photo Webpublicapress 2011)
Da su za taj trend, već dugo - zainteresirani mnogi poznati biznismeni u Turskuj uvjerili smo se na licu mjesta: Vlasnik najveće i najpoznatije industrije za proizvodnju bicikla i motorcikla u Turskoj (SALKO SAN Tic.LTD), s više milionskom prodajom i oznakom, “Salkano”, Salih Akgul (alias Salko Hadžifejzović, inače rodjeni amidža najpoznatijeg TV novinara u Bosni – Senada Hadžifejzovića) takvu nam je zainteresiranost potvrdio uz nezbježnu nostalgiju za rodnim krajem. O tome odmah govori ovaj ugledni poslovni čovjek koga uvažavaji mnogi evropski industrijalci.

“Da bogdo nikad nismo otišli iz iz svog rodnog kraja, jer bez obzira na uspjeh u ovoj zemlji, mi smo još vezani za našu otadžbinu – još je sanjamo! Raduje nas kad o njoj govorimo ili kad se tamo vraćamo bilokako ili bilo kada …”, kaže za WPP gospodin Akgul. I potom tiho dodaje: "Cjeli je Balkan jedna avlija..."!

Nema komentara:

Objavi komentar